Monday, January 25, 2010

kau puas?

hari ini aku tidak sibuk.cuma ada kelas pada waktu pagi dan latihan jamming pada waktu malam.masuk ni dah 2 kali lepak di foyer fakulti,sebelum ni tak penah.tak teringin.ini pun sebab tenet sini laju.kalau main kat bilik besok pagi pun belum tentu aku boleh reply komen FB atau gugel video porn italian chick.tak puas ati gila babi.

hari ini aku mahu cakap pasal kepuasan.agaknya menjurus ke arah katogeri keperluan makan dalam kehidupan manusia.

biasanya,orang akan makan kalau ada duit.setakat mana duit yang ada kadang kadang menjadi kayu ukur apa yang akan dia makan.cuma berapa besar kah pentingnya makanan yang akan dia makan itu yang menjadi soalan aku.

kalau seseorang berada dalam situasi lapar.dan hanya mempunyai nilai wang yang sedikit.maka apa yang difikirkannya bukanlah sebagus mana makanan yang akan dimakan,tapi dia mengambil makanan itu hanya untuk mengenyangkan perut sendiri.sedap atau tidak dah jatuh no ke berapa ntah.cuma hanya mahu kenyang.kepuasan akan tercapai apabila sudah kenyang.

lain pula hal kalau mempunyai sedikit lebih wang daripada tadi.masih juga dalam keadaan lapar.kepuasan kali ini bukan lagi untuk kenyang semata mata.tapi kesedapan pula yang ingin dicapai.tak sedap tak layan.bapak belagak.yang penting sedap.agak kontra berbanding dengan keadaan pada mula mula tadi.

dan yang lebih lupa diri ialah bila dah mempunyai wang yang banyak.faktor kenyang dah jatuh ranking no 100.nikmat sedap pula dikaburi oleh fikiran lain yang lebih tamak dan belagak gila.look good.itulah yang dicari.bukan lagi kekenyangan,bukan lagi kesedapan.kalau dah look good takkanlah tak good taste,ye tak?





leg note : kadang kadang ada sebab jugak kenapa Tuhan tak jadikan sesetengah orang itu kaya.

4 comments:

paez serabye said...

sy puas dan sokong hujah saudara . andai saudara bentangkan ucapan ini pada sesi sempen pilihanraya kampus , sy pasti saudara akan mendapat undi majoriti , kalo x pon , pasti ak undi ang la weh ~ hahah

leg note : antara puas hati dan hati puas .

karatz said...

berucap?sesi kempen?hahaha
dijangka aspirasi akan mencapai kemenangan besar.komen skit rau!heh

paez serabye said...

haha . ye ke ? kalo d jangka menang besar , menang jugak . 1 undi drpd aku tabole ubah apa2 . ak kumen byk2 pon x bole buat apa gak . tu je a kumen ak kot .
*sikit dak kumen aku?*haha

karatz said...

1 undi tu kau tu brmakna.bukan sbb bilangannya yg kecil tapi sbb usaha dan wawasan yg kau campakkan pada 1 kertas utk di misikan kpd calon kepercayaan kau.haha
mmg skit komen kau.baik tak payah komen.waccaaaaaaa!!